Tazkereh - Articles by Sayyed Mohsen Mousawi Isfahani


--(صفحه اصلى)--
نویسنده
Contact:
mousawi at gmail

آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۲۵۹۱۵۸ نفر
کاربران حاضر : ۰ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱۶
بازدید از این یادداشت : ۲۲۰۶۱ نفر


پر بازدیدترین یادداشت ها :
آخرین نوشته ها
  • ضمیمه مقاله «موقعیت شیعه در عهد ممالیك»: قتل آن شیعه مظلوم و فتوای سبکی
  • تردید در تحقیق
  • زان درد ِ جاودان
  • آراء عقيدتي خاندان بني‌العود: تحليلي از دستنويس Arab. F. 64 (کتابخانه بادليان، آکسفورد)
  • مقتل أبو ريحان محمد بن أحمد بيروني (362- 440ه) و رأيه في صوم عاشوراء
  • نگاهي به نظريه «قرآن،کلام محمد» و استناد آن به تبيين عرفاني مکانيسم نزول قرآن
  • بازخواني تعريف دکتر مدرسي از مفهوم غلو و نظريه علماي ابرار
  • نکاتي درباره کتاب کافي برگرفته از دروس آيت الله شبيري زنجاني
  • در خدمات مستشرقان: آري به اتفاق جهان مي​توان گرفت
  • درباره انتساب «خصائص يوم الغدير» به محمد بن يعقوب الکليني
  • «مقالة في حوادث القرانات» از أبوالعباس الفضل بن حاتم النيريزي (310 ه /922-923 م)(Anaritius)
  • انتساب تفسير الحديث محمد عزت دروزه به ميرزا باقر بواناتي
  • درباره ميرزا محمدباقر بواناتي (ابراهيم جان معطر)، معلم زبان فارسي ادوارد براون
  • دور انديشي مرحوم سيد محمدکاظم يزدي در مواجهه با نهضت مشروطه خواهي
  • نشانی از مدینة العلم گمشده شیخ صدوق (ره)
  • کتابشناسي دکتر سيد حسين مدرسي طباطبائي (ويرايش دوم)

  • کار دنيا هميشه بر عکس است
    خاندان روضاتی
    خاندان روضاتی

    ارسال شده در 1391/04/30 ساعت 02:59
    مرقد منور علامه مير حامد حسين رضوان الله تعالي عليه
    مرقد منور  علامه مير حامد حسين رضوان الله تعالي عليه

    کز کاخ هنر نادره‌کاران همه رفتند
    ارسال شده در 1388/05/17 ساعت 19:40
    رحل سنگي قرآن در سمرقند
    رحل سنگي قرآن در سمرقند

    Stone reading stand for a monumental copy of the Qurʾān at the mosque of Bībī Khānum, Samarqand (801-6/1399-1404). Photograph courtesy of Sheila S. Blair.
    ارسال شده در 1387/02/01 ساعت 10:36
    Sūrat al-Fātiḥa inscribed upon the shoulder blade of a camel
    Sūrat al-Fātiḥa inscribed upon the shoulder blade of a camel

    Sūrat al-Fātiḥa inscribed upon the shoulder blade of a camel, undated. Courtesy of Princeton University Library, Department of Rare Books and Special Collections (Manuscripts Division, Islamic Third Series, no. 295). ------------ Graham, William A. "Fātiḥa ." Encyclopaedia of the Qurʾān. General Editor: Jane Dammen McAuliffe, Georgetown University, Washington DC. Brill, 2008. Brill Online.
    ارسال شده در 1387/02/01 ساعت 09:32
    آرشیو
  • ۱۳۸۵
  • تير
  • آذر
  • دي
  • ۱۳۸۶
  • ارديبهشت
  • تير
  • شهريور
  • اسفند
  • ۱۳۸۷
  • خرداد
  • دي
  • ۱۳۸۸
  • خرداد
  • ۱۳۸۹
  • اسفند
  • ۱۳۹۱
  • ارديبهشت
  • ۱۳۹۲
  • کتابخانه کاتبان
    An Anthology of Ismaili Literature: A Shi'i Vision of Islam
    An Anthology of Ismaili Literature: A Shi'i Vision of Islam
    نویسنده: edited by: Kutub Kassam H. Landolt S. Sheikh
    HADITH AS SCRIPTURE: Discussions on the Authority of Prophetic Traditions in Islam
    HADITH AS SCRIPTURE: Discussions on the Authority of Prophetic Traditions in Islam
    نویسنده: Aisha Y. Musa
    The Zahiris: Their Doctrine and Their History, a Contribution to the History of Islamic Theology
    The Zahiris: Their Doctrine and Their History, a Contribution to the History of Islamic Theology
    نویسنده: Ignaz Goldziher
    Historic Cities of the Islamic World
    Historic Cities of the Islamic World
    نویسنده: edited by C. Edmund Bosworth
    برای ما بنویسید
    نظرات دیگران:
    وصال از


    سلام
    سپاس از لطفی که به سیاهه های رجعت صدر دارید! و سپاس از پیشنهاد خوبتان!
    شاید چون شما چشممان را تر نکرده باشد ولی بی تردید قلبمان را از جا کنده است...توصیفات و تجربیات ناب مکشوف!
    بی گمان اظهار لطف خالصانه شما بر میگردد به معجزات موسای بی عصا!
    وگرنه قلم شکسته ای که سال ها با رقم و عدد و نقشه و پلان سر و کار داشته و از ادبیات و نوشتار کمترین بهره را دارد، از پس بارانی کردن چشم های خودش هم بر نمی آید تا چه رسد به دیگران.

    ارسال شده در شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۳:۵۲ بعدازظهر
    د.خيرالله سعيد از Canada


    تحياتي لك أستاذنا الفاضل لما قمت به من دراسة حول موسوعتنا ( الوراقة والوراقون في الحضارة العربية - الإسلامية ) ونظراً لعدم معرفتي باللّغة الفارسية فقد كلفت صديقاً لي لترجمة - ملخص ماكتبتم حول الموضوع وقد كان فيه الشئ الكثير والهام جداً, وقد رأيت من الأهمية بمكان ان اعرض عليكم ترجمتها الى اللغة الفارسية - نظراً لمعرفتكم الدقيقة في الغة العربية , من جهة وثقافتكم التراثية الواسعة من جهة أخرى الأمر الذي سيساعد في ذلك . فإن رأيت في هذا الأمر قبولاً ورغبة فأرجو إشعاري بذلك مع خالص الإحترام .

    ارسال شده در سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۵:۰۶ بعدازظهر
    محمد حسن رضوي از قم


    جناب موسوي سلام عليكم .لطف فرموده لينك روش تاريخي در مطالعه تشيع امير معزي در برابر مدرسي را فعال فرموده تا بشود دانلود كرد چون هرچه سعي ميكنم نميتوانم استفاده كنم .با تشكر فراوان .محمد حسن رضوي

    ارسال شده در جمعه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲۲ بعدازظهر
    حمید فریدزاده از کلن آلمان

    فرهیخته گرامی - امروز دیدم در وب سایت خود متن یک سخنرانی استاد عالی مقام مدرسی طباطبائی را گذاشته بودید. من این مقاله را قبلاً در مجموعه مقالات تاریخی قدیم استاد که در کتابخانه دانشگاه ما هست دیده بودم . به نظرم رسید کمبودی در مقاله هست. پس از مراجعه معلوم شد قسمت پیوست مقاله را که در آخر آن چاپ شده ندارید. لذا آن را اسکن کرده به پیوست می فرستم. با احترام . حمید فریدزاده دانشجوی دانشگاه کلن آلمان


    بعد التحریر - نام این شیعة مظلوم که قتل او در دمشق در روز پنج شنبه ١٩ جمادی الاولی ٧٥٥ موضوع فتوای طولانی تقی الدین سبکی است علی بن ابی الفضل بن محمد بن حسین بن کثیر حلی بود. ابن حجردر الدرر الکامنه ٣ : ٩٥ شرح زیر را در بارة او آورده است :

    "علی بن ابی الفضل بن محمد بن حسین الحلی الرافضی. قدم دمشق فاظهر الرفض و جاهر به ، حتی دخل الجامع الاموی رافعاً صوته بسبّ أول من ظلم آل محمد ، و کان الناس حینئذ فی صلاة الظهر ، فاخذ و اقیم بین یدی السبکی ، فسأله من تعنی؟ قال ابوبکر الصدیق. ثمّ رفع صوته فقال: لعن الله فلاناً و فلاناَ - و ذکر الخلفاء الثلاثة الراشدین بأسمائهم و عطف علیهم معاویة و یزید و کرّر ذلک. فأمر به الی السجن ، ثمّ أحضره بعد ففرض علیه التوبة فامتنع ، فعقد له مجلس فأمر المالکی بضربه بالسیاط فلم یرجع ، و اعید علیه ذلک مراراً و هو یبالغ فی ماهو فیه من السبّ و اللعن الصریح ، فحکم المالکی بسفک دمه ، و ذلک فی تاسع عشر جمادی الاولی سنة ٧٥٥ فقتل و احرق العامه جسده و طیف برأسه."

    ابن کثیر نیز در وقایع همان سال از البدایة و النهایة ٤ : ٢٥٠ می نویسد :

    " فی یوم الاثنین السادس عشر من جمادی الاولی اجتاز رجل من الروافض من أهل الحلّة بجامع دمشق و هو یسبً أول من ظلم آل محمد و یکرّر ذلک لایفتر ، و لم یصلّ مع الناس و لا صلّی علی الجنازة الحاضرة ، علی أن الناس فی الصلاة و هو یکرّر ذلک و یرفع صوته به. فلمّا فرغنا من الصلاة نبّهت علیه الناس فأخذوه ، و إذاً قاضی القضاة الشافعی فی تلک الجنازة حاضر مع الناس. فجئت إلیه و استنطقته من الذی ظلم آل محمد؟ فقال: أبوبکر الصدیق. ثمّ قال جهرة و الناس یسمعون: لعن الله أبابکر و عمر و عثمان و معاویة و یزید ، و أعاد ذلک مرّتین ، فأمر به الحاکم إلی السجن. ثمّ استحضره المالکی و جلده بالسیاط ، و هو مع ذلک یصرخ بالسبّ و اللعن و الکلام الّذی لا یصدر إلا عن شقی. و اسم هذا اللعین علی بن أبی الفضل بن محمد بن حسین بن کثیر قبّحه الله و أخزاه. ثمّ لمّا کان یوم الخمیس تاسع عشره عقد له مجلس بدار السعادة و حضر القضاة الاربعة و طلب إلی هنالک ، فقدّر الله أن حکم نائب المالکی بقتله ، فأخذ سریعاً فضرب عنقه تحت القلعة و حرقه العامة و طافوا برأسه البلد و نادوا علیه: هذا جزاء من سبّ أصحاب رسول الله. و قد ناظرت هذا الجاهل بدار القاضی المالکی و إذا عنده شيء ممّا یقوله الرافضة الغلاة. و قد تلقّی عن أصحاب ابن مطهّر أشیاء فی الکفر و الزندقة - قبّحه الله و إیّاهم".

    ماجرای قتل عام شیعیان جبل عامل و کسروان به سال ٧٠٥ در همین کتاب ١٤ : ٣٥ و مآخذ متعدد دیگر یادشده و فتوای ابن تیمیه در این باب در مجموعة فتاوای او (٤ : ٢٨٠ - ٢٩٨ چاپ مصر - ١٣٢٩) آمده است .

    ماجرای قتل حسن بن محمد بن ابی بکر سکاکینی که در بامداد روز ٢٥ جمادی الاولی سال ٧٤٤ به جرم تشیع در بازار اسب فروشان دمشق گردن زده شد در الدرر الکامنه ٢ : ٣٤ چنین است :

    " حسن بن محمد بن ابی بکر السکاکینی : کان ابوه فاضلاً فی عدة علوم متشیعاً من غیر سبّ و لا غلو و ستأتی ترجمته ، فنشأ ولده هذا غالیاً فی الرفض ، فثبت علیه ذلک عند القاضی شرف الدین المالکی بدمشق و ثبت علیه انه اکفر الشیخین و قذف ابنتهما و نسب جبریل الی الغلط فی الرسالة الی غیر ذلک ، فحکم بزندقته و بضرب عنقه ، فضربت عنقه بسوق الخیل حادی عشر جمادی الاولی سنة ٧٤٤ ."

    ابن کثیر نیز در وقایع سال ٧٤٤ (١٤ : ٢١١) این ماجرا را ثبت کرده و می گوید :

    " و فی صبیحة یوم الاثنین الحادی و العشرین منه قتل بسوق الخیل حسن بن الشیخ السکاکینی علی ماظهر منه من الرفض الدال علی الکفر المحض. شهد علیه عند القاضی شرف الدین المالکی بشهادات کثیرة تدل علی کفره و أنه رافضی جلد ، فمن ذلک تکفیر الشیخین رضی الله عنهما و قذفه أمی المؤمنین عائشة و حفصة رضی الله عنهما ، و زعم أن جبریل غلط فأوحی إلی محمد و إنما کان مرسلاً إلی علی ، و غیر ذلک من الاقوال الباطلة القبیحة ، قبّحه الله و قد فعل . و کان والده الشیخ محمد السکاکینی یعرف مذهب الرافضة و الشیعة جیّداً ، و کانت له أسئلة علی مذهب أهل الجبر و نظم فی ذلک قصیدة أجابه فیها شیخنا الامام العلامة شیخ الاسلام ابن تیمیة رحمه الله. و ذکر غیر واحد من اصحاب الشیخ أن السکاکینی ما مات حتی رجع عن مذهبه و صار إلی قول اهل السنة ، والله اعلم. و اخبرت أن ولده حسناً هذا القبیح کان قد أراد قتل أبیه لمّا أظهر السنّة."

    همو در ذیل وقایع سال ٧٢١ از همین کتاب (١٤ : ١٠٠- ١٠١) سرگذشت پدر این مقتول را آورده و از قتل فرزند وی یاد می کند :

    " الشیخ الفاضل شمس الدین ابوعبدالله محمد بن أبی بکر بن أبی القاسم الهمدانی ، أبوه الصالحی ، المعروف بالسکاکینی: ولد سنة ٦٣٥ بالصالحیة و قرأ بالروایات و اشتغل فی مقدمة فی النحو و نظم قویاً و سمع الحدیث ، و خرّج له الفخر ابن البعلبکی جزءاً عن شیوخه ، ثمّ دخل فی التشیّع فقرأ علی أبی صالح الحلی شیخ الشیعة و صحب عدنان و قرأ علیه أولاده ، و طلبه أمیر المدینة النبویة الامیر منصور بن جماز ١ فأقام عنده نحواً من سبع سنین ، ثمّ عاد إلی دمشق و قد ضعف و ثقل سمعه . و له سؤال فی الجبر أجابه به الشیخ تقی الدین ابن تیمیة ، وکّل فیه عنه غیره ، و ظهر له بعد موته کتاب فیه انتصار للیهود و أهل الادیان الفاسدة فغسله تقی الدین السبکی لمّا قدم دمشق قاضیاً ، و کان بخطّه . و لمّا

    مات لم یشهد جنازته القاضی شمس الدین ابن مسلم . توفی یوم الجمعة سادس عشر صفر و دفن بسفح قاسیون . و قتل ابنه قیماز (کذا) علی قذفه أمهات المؤمنین عائشة و غیرها ، رضی الله عنهنّ و قبّح قاذفهنّ ."

    سرگذشت سکاکینی پدر در الدرر الکامنة ٣ : ٤١٠-٤١١ نیز هست :

    " محمد بن ابی بکر بن ابی القاسم الهمذانی ثمّ الدمشقی السکاکینی الشیعی : ولد سنة ٦٣٥ بدمشق و طلب الحدیث و تأدّب و سمع و هو شابّ من اسماعیل ابن العراقی و الرشید بن مسلمة و مکّی بن علان فی آخرین ، و تلا بالسبع . . . . و أقعد فی صناعة السکاکین عند شیخ رافضی فافسد عقیدته فأخذ عن جماعة من الامامیة ، وله نظم و فضائل و ردّ علی العفیف التلمسانی فی الاتحاد ، و أمّ بقریة جسرین مدة ، و اقام بالمدینة ا لنبویة عند امیرها منصور بن جماز مدة طویلة ، و لم یحفظ له سبّ فی الصحابة بل له نظم فی فضائلهم ، إلا أنّه کان یناظر علی القدر و ینکر الجبر ، و عنده تعبد و سعة علم. قال ابن تیمیة: هو ممّن یتسنّن به الشیعی و یتشیّع به السنّی. و قال الذهبی: کان حلو المجالسة ذکیاً عالماً فیه اعتزال و ینطوی علی دین و اسلام و تعبّد. سمعنا منه ، و کان صدیقاً لأبی ، و کان ینکر الجبر و یناظر علی القدر ، و یقال إنه رجع فی آخر عمره ، و نسخ صحیح البخاری. و وجد بعد موته بمدّة فی سنة ٧٥٠ بخطّّ یشبه خطّه کتاب یسمّی " الطرائف فی معرفة الطوائف" ٢ یتضمّن الطعن علی دین الاسلام ، و أورد فیه أحادیث مشکلة و تکلّم علی متونها بکلام عارف بما یقول ، إلا أنّ وضع الکتاب یدلّ علی زندقة فیه ، و قال فی آخره: " و کتبه مصنّفه عبدالحمید بن داود المصری" ، و هذا الاسم لا وجود له ، و شهد جماعة من أهل دمشق أنه خطّه ، فأخذه تقی الدین السبکی عنده و قطعه فی اللیل و غسله بالماء . و نسب إلیه عماد الدین ابن کثیر الابیات التی أولها: " أیا معشر الاسلام ذمّی دینکم " - الابیات. و مات هذا السکاکینی فی صفر سنة ٧٢١ ."

    از موارد دیگر قتل شیعیان در دمشق در میانه قرن هشتم اعدام محمود بن ابراهیم بن محمد شیرازی از مجاوران مدرسة ابو عمر در دمشق بود که در جمادی الآخرة سال ٧٦٦ به جرم تشیع در آن شهر کشته شد (الدرر الکامنه ٤: ٣٢١). ابن کثیر در وقایع سال مزبور (١٤ : ٣١٠) ماجرا را با شرح بیشتری دارد :

    " قتل الرافضی الخبیث : و فی یوم الخمیس سابع عشره (ای ربیع الاول) أول النهار وجد رجل بالجامع الاموی إسمه محمود بن ابراهیم الشیرازی و هو یسبّ الشیخین و یصرح بلعنهما ، فرفع إلی القاضی المالکی قاضی القضاة جمال الدین المسلاتی فاستتابه عن ذلک و أحضر الضرّاب ، فأول ضربة قال: لا اله الا الله علی ولی الله ، و لمّا ضرب الثانیة
    لعن أبا بکر و عمر ، فالتهمه العامة فأوسعوه ضرباً مبرحاً بحیث کاد یهلک ، فجعل القاضی یستکفّهم عنه فلم یستطع ذلک فجعل الرافضی یسبّ و یلعن الصحابة و قال: کانوا علی الضلال. فعند ذلک حمل إلی نائب السلطنة و شهد علیه قوله بأنهم کانوا علی الضلالة . فعند ذلک حکم علیه القاضی باراقة دمه . فأخذ إلی ظاهر البلد فضربت عنقه و احرقته العامة، قبّحه الله . و کان ممن یقرأ بمدرسة ابی عمر ثمّ ظهر علیه الرفض ، فسجنه الحنبلی أربعین یوماً فلم ینفع ذلک و ما زال یصرّح فی کلّ موطن یأمر فیه بالسبّ ، حتی کان یومه هذا أظهر مذهبه فی الجامع و کان سبب قتله ، قبّحه الله [کما قبّح من کان قبله و قتل بقتله فی سنة خمس و خمسین (یعنی علی بن أبی الفضل الحلّی)] ."

    ابن کثیر در وقایع سال ٧٦١ (٢٦ : ٢٧٣) نیز از قتل شخصی به نام محمد زباله در روز دوشنبه ٢٦ رمضان خبر می دهد و می گوید : " ذکر عنه أنه کان یکثر الصلاة و الصیام ، و مع هذا یصدر منه اقوال بشعة فی حقّ أبی بکر و عمر و عائشة أمّ المؤمنین و فی حقّ النبی صلّی الله علیه و سلّم ، فضربت عنقه أیضاً فی هذا الیوم فی سوق الخیل ، و لله الحمد والمنّة ! "


    -------------------------

    ١. منصور بن جماز بن شیحه حسینی ، امیر مدینه از سال ٧٠٠ تا رمضان ٧٢٥ که در حدود هفتاد سالگی کشته شد. شرح حال او در التحفة اللطیفة سخاوی ، الدرر الکامنة ابن حجر ، سلوک مقریزی و منابع دیگر هست. او پدر جماز بن منصور حسینی است که در ربیع الاول سال ٧٥٩ به مصر رفت و با فرمانی از الملک الناصر حسن بن محمد بن قلاوون (٧٥٥ - ٧٦٢) به امارت مدینه نصب گردید. اما چون شیعة امامی بود و از همان آغاز نسبت به آنان گرایش نشان داده ، تنی چند از آنان را در مناصب عالی حکومتی گمارد و منصب قضا را نیز به آنان باز گرداند همان ناصر دو نفر را در پوشش حجاج ، همراه موکب حج که همه ساله خلعتی نیز برای امیر مدینه می آوردند ، فرستاد که با استفاده از فرصت در موقعی که می خواست خلعت ارسالی ناصر را بپوشد اورا غافلگیر کرده و کشتند. تفصیل ماجرا در التحفة اللطیفة سخاوی ، البدایة و النهایة ابن کثیر ، سلوک مقریزی و جز اینها هست.

    ٢. همان کتاب معروف سید بن طاوس .

    ارسال شده در دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۸:۰۳ بعدازظهر

    * نام کامل:
    * ایمیل:


    صفحه وب:

    محل سکونت:


    * نظر:

    کد امنیتی:
    (لطفا کد داخل تصویر را با دقت وارد کنید.)


    جستجو


    Powered by Kateban.com
    2006-02-20

    « مطلب قبلی       صفحه اصلی       مطلب بعدی »

    کتابشناسي دکتر سيد حسين مدرسي طباطبائي (ويرايش دوم)

    نسخه قابل چاپ

    يک توضيح

    نخستين نگارش اين فهرست در تيرماه 85 فراهم آمد. اکنون چرخ روزگار گشته است و نسخه کاملتري در حال تدوين است. فهرست ذيل را علي العجالة پيش نويش نسخه دوم بدانيد

    الف) کتابها:

     

    1.    An introduction to Shiit law :a bibliographical study/ London : Ithaca Press,1984,258 p

     ترجمه:

     م‍ق‍دم‍ه‌‌ا‌ي‌ ب‍ر ف‍ق‍ه‌ ش‍ي‍‍ع‍ه‌ :کل‍ي‍‍ات‌ و ك‍ت‍‍اب‍ش‍ن‍‍اس‍‍ي/ترجمه م‍ح‍م‍د‌آص‍ف‌ ف‍ك‍رت‌،م‍ش‍‍ه‍د،‌آس‍ت‍‍ان‌ ق‍دس‌ رض‍و‌ي‌:ب‍ن‍ي‍‍اد پ‍ژو‌ه‍ش‍‍ه‍‍ا‌ي‌ ‌اس‍لام‍‍ي‌، ۱۳۶۸، ۴۴۷ ص.‌

     2.    Crisis and consolidation in the formative period of Shiite Islam: Abul Jafar ibn Qiba al-Razi and his contribution to imamite Shiite thought / Princeton, N.J.: Darwin Press, 1993, 280 p.

     ترجمه:

    م‍ك‍ت‍ب‌ در ف‍ر‌اي‍ن‍د ت‍ك‍‍ام‍ل‌: ن‍ظر‌ي‌ ب‍ر ت‍طور م‍ب‍‍ان‍‍ي‌ ف‍ك‍ر‌ي‌ ت‍ش‍ي‍‍ع‌ در س‍ه‌ ق‍رن‌ ن‍خ‍س‍ت‍ي‍ن‌/ت‍رج‍م‍ه‌ ‌ه‍‍اش‍م‌ ‌اي‍زدپ‍ن‍‍اه‌، وي‍ر‌اي‍ش‌ 2، Princeton, N.J. : Darwin Press,، ۱۳۷۴، ش‍ش‌+ ۲۸۶ ص،‌

    ترجمه:

    ت‍طور ‌ال‍م‍ب‍‍ان‍‍ي‌ ‌ال‍ف‍ك‍رية‌ ل‍ل‍ت‍ش‍ي‍‍ع‌ ف‍‍ي‌ ‌ال‍ق‍رون‌ ‌ال‍ث‍لاثة‌ ‌الأول‍‍ي‌،ترجمة ف‍خ‍ر‌ي‌ م‍ش‍ك‍ور،مراجعة محمود سليمان، قم، ن‍ور وح‍‍ي‌، ۱۴۲۳ق‌- ۱۳۸۱، ۳۳۴ ص

    ت‍طور ‌ال‍م‍ب‍‍ان‍‍ي‌ ‌ال‍ف‍ك‍رية‌ ل‍ل‍ت‍ش‍ي‍‍ع‌ ف‍‍ي‌ ‌ال‍ق‍رون‌ ‌ال‍ث‍لاثة‌ ‌الأول‍‍ي‌،ترجمة محمد سليمان، بيروت‌،دارالهادي للطباعة والنشر والتوزيع، 2008‌، ۳۳۴ ص

     

    3.    Kharaj in Islamic law / Anchor Press, 1983, 276 p.

    4.    Tradition and survival : a bibliographical survey of early Shiite literature / Oxford : Oneworld, 2003

     ترجمه:

     ميراث مكتوب شيعة : از سه قرن نخستين هجري/ترجمه سيد علي قرائي و رسول جعفريان، قم : كتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران، 1383

    ميراث مكتوب شيعة : از سه قرن نخستين هجري(ويرايش دوم)، ترجمه سيد علي قرائي و رسول جعفريان، قم : كتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران، 1386

     

    5.      اسناد و احکامي از خاندان افشار ارومي(اسناد و نامه‌هاي تاريخي )،[ايران]،[بي‌نا، بي‌تا]،۲۷+ ۲۹ص.

    6.      آشنايي با چند نسخه خطي (فهرست نسخه هاي خطي مدرسه رضويه قمقم، چاپخانه مهر، 1355، 448ص،

    7.      ب‍رگ‍‍ي‌ ‌از ت‍‍اري‍خ‌ ق‍زوي‍ن‌: ت‍‍اري‍خ‍چ‍ه‌‌ا‌ي‌ ‌از ‌آس‍ت‍‍ان‍ه‌ ش‍‍ا‌ه‍ز‌اده‌ ح‍س‍ي‍ن‌ و دودم‍‍ان‌ س‍‍اد‌ات‌ م‍ر‌ع‍ش‍‍ي‌ ق‍زوي‍ن‌، ق‍م‌،ك‍ت‍‍اب‍خ‍‍ان‍ه‌ ‌ع‍م‍وم‍‍ي‌ ح‍ض‍رت‌ ‌آي‍ه‌‌ال‍ل‍ه‌ ‌ال‍‍ع‍ظم‍‍ي‌ ن‍ج‍ف‍‍ي‌ م‍ر‌ع‍ش‍‍ي‌،۱۳۶۱،434-39 – [208]ص

    8.      پنج نامه از فتحعليشاه قاجار به ميرزاي قمي،[بي‌جا: بي‌نا، بي‌تا]،۳۰ص.

    9.      تاريخيات[i]: مجموعه مقالات و تحقيقات تاريخي (مجموعه آثار قديم - 5)، نيوجرسي (ايالات متحده آمريکا)، انتشارات زاگرس،؟ص، 2008

    10.  تذکره مشايخ قم (مآخذ تحقيق درباره قم - 1)، نورالدين علي بن حيدر علي منعل قمي، به کوشش حسين مدرسي طباطبائي، قم، 1353 ، 101 ص.

    11.  تربت پاکان: آثار و بناهاي قديمي محدوده کنوني دارالمؤمنين قم/ قم، انجمن آثار ملي، چاپخانه مهر،1355، 2ج

    12.  ج‍‍ام‍‍ع‌ ‌ال‍ت‍و‌اري‍خ‌ ح‍س‍ن‍‍ي‌: ب‍خ‍ش‌ ت‍ي‍م‍وري‍‍ان‌ پ‍س‌ ‌از ت‍ي‍م‍ور ن‍وش‍ت‍ه‌ س‍‍ال‍‍ه‍‍ا‌ي‌ ۸۵۵ - ۸۵۷ ‌ه‍ج‍ر‌ي‌/ت‍‍اج‌‌ال‍دي‍ن‌ ح‍س‍ن‌ب‍ن‌ ش‍‍ه‍‍اب‌ ي‍زد‌ي‌،به کوشش ايرج افشار و حسين مدرسي طباطبائي،پ‍‍اك‍س‍ت‍‍ان‌، مؤس‍س‍ه‌ ت‍ح‍ق‍ي‍ق‍‍ات‌ ‌ع‍ل‍وم‌ ‌آس‍ي‍‍ا‌ي‌ م‍ي‍‍ان‍ه‌ و ‌غ‍رب‍‍ي‌: د‌ان‍ش‍گ‍‍اه‌ ك‍ر‌اچ‍‍ي‌،۲۱۹ ص‌،

    13.  خاندان علي‌صفي،شهرياراني گمنام(ضميمه مجله بررسيهاي تاريخي: سال هشتم، شماره۱)،[ايران]،[بي‌نا، بي‌تا]،۶۸ص.

    14.  خاندان فتحان : احول و آثار دانشمندان يکي از خاندان‌هاي علمي قم در قرنهاي هفتم تا دهم/قم، چاپخانه حکمت، 1353، 32 ص + 16 ص،

    15.  ذيل نفثة المصدور[ii](مجموعه آثار قديم - 2)،  نجم الدين ابوالرجاء قمي (اواخر قرن ششم هجري) به کوشش حسين مدرسي طباطبائي، نيوجرسي (ايالات متحده آمريکا)، انتشارات زاگرس،324ص، 2007

    16.  راهنماي جغرافياي تاريخي قم [مجموعه متون و اسناد] / قم، چاپخانه حکمت [بي‌نا]، ‎‎۱۳۳۵.

    17.  رسالة إبليس إلى إخوانه المناحيس / بيروت : دار المنتخب العربي، 1995. الطبعةالأولي،160 ص

    18.  روابط ايران با حکومت مستقل نجد/ [ايران]: [بي‌نا، بي‌تا].۱ج. ۱۲۶ص.

    19.  زم‍ي‍ن‌ در ف‍ق‍ه‌ ‌اس‍لام‍‍ي‌،ت‍‍ه‍ر‌ان‌،دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر ف‍ر‌ه‍ن‍گ‌ ‌اس‍لام‍‍ي‌،۱۳۶۲،2ج، ج1: کليات و اقسام زمين،ج2:نظام مالياتي

    20.  سنديات[iii]: مجموعه مقالات در باره اسناد تاريخي (مجموعه آثار قديم - 3)، نيوجرسي (ايالات متحده آمريکا)، انتشارات زاگرس،440ص، 2008

    21.  فرمان‌هاي ترکمانان قراقويونلو و آق‌قويونلو،قم،[بي‌نا] چاپخانه حکمت، ۱۳۵۲،۱۶۶+ ۹۶ص.

    22.  فهرست نسخه‌هاي خطي کتابخانه مدرسه رضويه قم/قم، چاپخانه مهر،1355 ،64+56 ص،فروست:نسخه‌هاي خطي کتابخانه‌هاي قم شماره 4 ،

    23.  قاضي احمد قمي(ضميمه مجله بررسيهاي تاريخي: سال دهم ، شماره۲)،[ايران]، [بي‌نا، بي‌تا]،۳۸ص.

    24.  ق‍م‌ در ق‍رن‌ ن‍‍ه‍م‌ ‌ه‍ج‍ر‌ي‌: ۹۰۰ - ۸۰۱، ف‍ص‍ل‍‍ي‌ ‌از ك‍ت‍‍اب‌ ق‍م‌ در چ‍‍ه‍‍ارده‌ ق‍رن‌، قم، چ‍‍اپ‍خ‍‍ان‍ه‌ ح‍ك‍م‍ت‌،۱۳۵۰، ش‍‍ان‍زده + ‌۳۷۱ ص

    25.  ‌ق‍م‌ن‍‍ام‍ه‌: م‍ج‍م‍و‌ع‍ه‌ م‍ق‍‍الات‌ و م‍ت‍ون‌ درب‍‍اره‌ ق‍م/ق‍م،ك‍ت‍‍اب‍خ‍‍ان‍ه‌ ‌ع‍م‍وم‍‍ي‌ ح‍ض‍رت‌ ‌آي‍ه‌‌ال‍ل‍ه‌ ‌ال‍‍ع‍ظم‍‍ي‌ ن‍ج‍ف‍‍ي‌ م‍ر‌ع‍ش‍‍ي‌، ۱۳۶۴، ۴۱۲ص‌،ف‍روس‍ت‌: ‌ان‍ت‍ش‍‍ار‌ات‌ ك‍ت‍‍اب‍خ‍‍ان‍ه‌ ‌ع‍م‍وم‍‍ي‌ ح‍ض‍رت‌ ‌آي‍ه‌‌ال‍ل‍ه‌ ‌ال‍‍ع‍ظم‍‍ي‌ ن‍ج‍ف‍‍ي‌ م‍ر‌ع‍ش‍‍ي‌: ف‍‍ارس‍‍ي‌، ش‌ ۳،

    26.  قميّات[iv]: مجموعه مقالات در باره قم (مجموعه آثار قديم - 1)، نيوجرسي (ايالات متحده آمريکا)، انتشارات زاگرس،250ص، 2007

    27.  ك‍ت‍‍اب‍ش‍ن‍‍اس‍‍ي‌ ‌آث‍‍ار م‍رب‍وط ب‍ه‌ ق‍م : م‍‍آخ‍ذ ت‍ح‍ق‍ي‍ق‌ درب‍‍اره‌ ق‍م ، ق‍م‌، چ‍‍اپ‌ ح‍ك‍م‍ت‌، ۱3۵۳، ۲43 ص‌،

    28.  کتابیات[v]: مجموعه مقالات در زمینه کتاب شناسی (مجموعه آثار قديم - 4)، نيوجرسي (ايالات متحده آمريکا)، انتشارات زاگرس،؟ص، 2009

    29.  مثال‌هاي صدور صفوي، بررسي کوتاهي درباره يک نوع از اسناد ديواني دوره صفوي،قم،[بي‌نا] چاپخانه حکمت،۱۳۵۳، ۶۳ص+16ص[تصاوير]

    30.  مکاتبات فيض و قاضي سعيد قمي،به‌کوشش مدرسي طباطبائي،[ايران]، [بي‌نا]، ۱۳۵۲، ۱۶ص.

    31.  هفت فرمان ديگر از پادشاهان ترکمان، به‌کوشش مدرسي طباطبائي،[ايران]،[بي‌نا، بي‌تا] ،۴۰ص.

    ب) مقالات:

     

    1. Early Debates on the Integrity of the Qur'an: A Brief Survey / Studia Islamica, No. 77 (1993) , pp. 5-39

     
    2. Some Recent Analyses of the Concept of majaz in Islamic Jurisprudence/ Journal of the American Oriental Society, Vol. 106, No. 4 (Oct. - Dec., 1986) , pp. 787-791

     
    3.   The Shi'i Principles of Jurisprudence/


    ·       Expectation of the Millennium: Shi'ism in History/Seyyed Hossein H. Nasr (Editor), Hamid Dabashi (Editor), Seyyed Vali Reza Nasr (Editor), 1989, 460p., State University of New York Press

     
    4. The legal basis for the validity of the majority opinion in Islamic legislation


       Under siege : Islam and democracy : proceedings of a conference held at Columbia University, June 18-19, 1993 / Bulliet, Richard W, [New York] : Middle East Institute, Columbia University, 1994, English

     
    5. The Just Ruler or the Guardian Jurist: An Attempt to Link Two Different Shiite Concepts/ Journal of the American Oriental Society, Vol. 111, No. 3 (Jul. - Sep., 1991) , pp. 549-562


    Reviewed Work(s): The Just Ruler (al-sultan al-adil) in Shiite Islam: The Comprehensive Authority of the Jurist in Imamite Jurisprudence by Abdulaziz Abdulhussein Sachedina
     
    6. (الأشعريون) في دائرة المعارف الإسلامية الشيعية، ج2، ص8 (بيروت ـ دار التعارف /1968م).

     

    [i]  عناوین مقالات این مجموعه عبارت است از: نمونه های نثر و نظم فارسی از دو قرن نخستین هجری، سخنی در باره نقابت سادات و برنامه کار نقیب، منشور نقابت، سیادت از سوی مادر: زمینه های اجتماعی پیدایش یک نظر فقهی، دیوان مظالم، دخانیات فقه: نموداری از مشترکات فرهنگی میان دو سنت فقهی سنی و شیعی، نوادر فقهی خوارج و معتزله، چند نکته در باره موقعیت شیعه در عهد ممالیک، روابط ایران با حکومت مستقل نجد (سالهای 1208 – 1233)

    [ii]  در سال 1363 کتابي با عنوان تاريخ الورزاء از نجم الدين ابوالرجاء قمي با تصحيح محمدتقي دانش پژوه توسط پژوهشگاه علوم انساني چاپ شد. اين نام، نام واقعي اين کتاب نبود، به دليل آن که در متن نيامده و صرفا در حاشيه نوشته شده بود. اين همين اثري است که اکنون با عنوان ذيل نفثة المصدور چاپ شده است. نسخه اصل اين کتاب در قاهره بوده و نخسستين بار الن لوثر مقاله اي در باره آن در مجله  Der Islam نوشت. بعد از آن استفان فربنکس بر اساس اين کتاب رساله دکتري خود را نوشت. استاد حسين مدرسي که علاقمند به تحقيقات مربوط به قم بوده و نويسنده هم قمي بوده همان زمان کتاب را تصحيح کرده اما به دليل رفتن به خارج براي تحصيل آن را به کناري گذاشته است. ايشان در مقدمه اشاره کرده اند که بعدها چاپ مرحوم دانش پژوه درآمد اما به دليل آن که مربوط به سنين پاياني عمر ايشان بود، کار خوبي از آب در نيامد. اکنون انتشارات زاگرس همان متن سي سال پيش مصحح آقاي مدرسي را به دست چاپ سپرده است. عنوان اصلي کتاب ذيل نفثة المصدور است که در مقدمه شرح آن آمده است. دو فايده مهم اين اثر يکي در بخش ادبي است که اثري است بسيار مهم با نثري بسيار آراسته و زيبا. اشعار فارسي منحصري هم در اين کتاب آمده که براي تاريخ ادبيات فارسي اهميت ويژه دارد. اما فايده دوم که مهم تري است آن که بايد آن را يکي از نگارش هاي مهم قرن ششم هجري دانست که به خصوص براي تاريخ منطقه عراق عجم از اصفهان و قم و همدان و ري و ساوه و گلپايگان نهايت اهميت را دارد. آقاي مدرسي مقاله اي هم تحت عنوان «قم در نفثة المصدور» دارد که در مجموعه مقالات قم ايشان با عنوان «قميّات» چاپ شده است. در آن مقاله فهرستي از رجال سياسي و رجال ادب قمي را بر اساس همين کتاب آورده است.(رسول جعفريان – سايت کتابخانه تخصصي اسلام و ايران)

    [iii]  در مقدمه آمده است: ‌دومین مجموعه از مقالات قدیم این بنده ناچیز که به گردآوری و علاقه ناشر محترم تجدید چاپ می شود مشمل است بر بخشی از آنچه در سالهای 1351 – 1357 در موضوع اسناد تاریخی نوشته بوده ام. مقالات دیگری هم در این روال (مانند دو مقاله چهار فرمان مندرج در فرهنگ ایران زمین: ج 19 (1352) صص 118 – 135 و مقاله «یک سند از قرن دهم» در وحید 11 (1352) صص 991-996 بوده چون پیش‌تر در کتاب‌هایی دیگر از این حقیر درج یا تجدید چاپ شده بود از این مجموعه کنار گذارده شد. در این مجموعه یازده مقاله با بخشی تحت عنوان متفرقات به عنوان شماره دوازدهم هست به این شرح: فرمانی از شاهرخ، وقفنامه ای از ترکمانان قراقویونلو، هفت فرمان دیگر از پادشاهان قراقویونلو، فتحنامه های اوزون حسن، چند فرمان و سند دیوانی دیگر از ترکمانان، پنج فرمان صفوی در باره آستان قدس و مشهد مقدس رضوی، ده فرمان مربوط به مشهد و آستان قدس رضوی، چند سند دیگر از آستان قدس رضوی، چند سند تاریخی مربوط به اصفهان، اسناد و احکامی از خاندان افشار ارومی، سید جمال الدین در نجف اشرف بر اساس اسناد امین الضرب، متفرقات.

    [iv]  مقالات اين مجموعه عبارت است از: خاندان فتحان، مدارک نويافته در باره خاندان فتحان، قم در ذيل نفثة المصدور، مناظره اي منظوم ميان قم و کاشان از دوره سلجوقي، يک سند از قرن دهم، شرح حال قاضي احمد قمي نويسنده کتاب خلاصة التواريخ و گلستان هنر، مکاتبات فيض و قاضي سعيد قمي، پنج نامه از فتحعلي شاه قاجار به ميرزاي قمي، ميرزاي قمي و تصوف، فلسفه و عرفان در نظر ميرزاي قمي، شرح حديث من عرف نفسه فقد عرف ربه از ميرزاي قمي، حاج ملامحمد صادق قمي فقيه عالي قدر دوره قاجاريه و نامه او به ناصرالدين شاه، گزارشي در باب شورش شيخ عبيدالله کرد در اواخر قرن گذشته (استدراک در باره علي اکبر فيض)، مستدرکات کتابهاي: قم در قرن نهم، کتابشناسي آثار مربوط به قم، تذکره مشايخ قم، خلاصة البلدان، راهنماي جغرافياي تاريخي قم، تربت پاکان

    [v]  عنوان برخي مقالات اين مجموعه: چند اثر نویافته در مناظرات کلامی شیعه، رساله المختصر الکافی فی الکلام، مفاوضه ای در مسأله شیئت معدوم، حافظ رجب برسی و کتاب مشارق انوار الیقین او، ابوعلی الحداد الاصفهانی، آشنایی با اثری از افضل الدین محمد ترکه اصفهانی، چند اثر دیگر از ملا شمسا گیلانی، دو رساله از آقا محمد بیدآبادی در سیر و سلوک، سه مکتوب از آقا محمد بیدآبادی، مزارات اصفهان در تاریخ سلطانی، مأخذی تازه برای تحقیقات مربوط به اصفهان، کتابچه ثبت موقوفات و خالصه جات کشور در دوره ناصری، فهرست نسخه های خطی عربی و فارسی کتابخانه کالج وادهام در آکسفورد، متفرقات شامل سخن عماد کاتب، از دفتر خاطرات بزرگان، وفیات اهل قم، مکاتبات و احتجاجات، مقدمه ها، صواب نامه چاپ دوم رساله ابلیس حاکم جشمی



    ارسال شده توسط سيد محسن موسوى اصفهانی در تاريخ شنبه 31 تير 1385 ساعت 11:56 قبل‏ازظهر (تعداد نظرات : ۷)


    لینک ثابت این یادداشت:



     
    نظرات

    از حسن فرید زاده
    دو کتاب دیگر هم بنده در کتابخانه تخصصی تاریخ در قم دیده ام: خلاصه البلدان از صفی الدین محمد حسینی قمی، به تصحیح حسین مدرسی طباطبایی، قم ، 1355 ، 320 ص خاندان های حکومتگر شیعی در بغداد در اواخر غیبت صغری ، از حسین مدرسی طباطبایی، چاپ شده در جزوه ای با نام "م‍ك‍ت‍ب‌ در ف‍ر‌اي‍ن‍د ت‍ك‍‍ام‍ل‌: تکمله " ، 18 ص در کتاب شناسی قم هم از سه اثر با نام های مکاتبات فیض و قاضی سعید قمی ، دو رساله در سیر وسلوک ، و اعجاز قرآن از میرزای قمی با تصحیح ایشان نام برده شده است. حسن فرید زاده

    ارسال شده در چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ ساعت ۱:۲۹ بعدازظهر

    از مرتضی کریمی نیا
    با سلام کتابشناسی خوب و مفیدی بود. نمی دانم از کتابخانه ي دانشگاه پرینستون هم استفاده کرده اید یا نه. برخی اطلاعات کامل تر به گمانم از آنجا به دست می آید. مدرسی متولد 1942 میلادی یعنی تقریبا 1321 شمسی.

    ارسال شده در يكشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۵ ساعت ۲:۲۷ قبل‏ازظهر

    از علی معارفی شیرازی
    من هم دو کتاب دیگر در کتابخانه مرکزی دانشگاه دیدم: تاریخ دار الایمان قم ، محمد تقی بیک ارباب، به کوشش حسین مدرسی طباطبایی، چاپ حکمت قم، 1353، 144ص تاریخ و جغرافیای قم از سفرنامه فارس ، میرزا غلامحسین خان افضل الملک ، به کوشش حسین مدرسی طباطبایی، تهران ، 1396 ق ، 271ص

    ارسال شده در يكشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ ساعت ۹:۱۹ بعدازظهر

    از آشنا
    تايپ نوشته ها را شايد نتوان با انضباط دانست!

    ارسال شده در شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۹:۰۲ قبل‏ازظهر

    از موسوی نژاد
    دوست گرامی!
    با تشکر از زحمت شما خواستم یادآوری کنم که کتاب ردیف 15 در اصل تالیفی است از عالم برجسته ایران در قرن پنجم حاکم ابوسعد محسن بن محمد جشمی معتزلی زیدی متوفای 494 قمری که به کوشش جناب استاد منتشر شده است

    ارسال شده در پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۶ ساعت ۷:۲۵ بعدازظهر

    از سید علی طباطبائی یزدی
    با تشکر از شما بابت این کتابشناسی مفیدی که منتشر کرده اید. یک مورد دیگر هم برخورد کردم با عنوان «رساله المختصر الکافی فی الکلام» متن کلامی شیعی از قرن هفتم و هشتم، با معرفی و تصحیح حسین مدرسی طباطبایی، که در یادنامه استاد محیط طباطبائی منتشر شده است: محیط ادب، به کوشش حبیب یغمایی، سید جعفر شهیدی، محمد ابراهیم باستانی پاریزی و ایرج افشار، انتشارات دبیرخانه هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور ـ تهران، 1358 ش.، ص 165.

    ارسال شده در يكشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۸:۰۷ بعدازظهر

    از علیرضا بهاردوست
    سلام.کتابشناسی ردیف شش از مقالات اشتباه است ؛ صحیح آن چنین می باشد:
    دائرة المعارف الاسلامیة الشیعیة ، « الاشعریون » ، بیروت ، دارالتعارف ، 1400ق\1980، ج2،ص3.

    ارسال شده در جمعه ۱۴ دي ۱۳۸۶ ساعت ۳:۲۳ قبل‏ازظهر

    ارسال نظر

    کد امنیتی:
    (لطفا کد داخل تصویر را با دقت وارد کنید.)


    
    
    سایت های دیگر
    امام صدر
    تجرید
    اسفار
    لینک های روزانه
  • میرزا مهدی اصفهانی در سوربن فرانسه - احمد مه&
  • جریان‌های تصوف در آسیای مرکزی - گفت‌ و گو با ا
  • ابعاد شخصيت و زندگي حضرت امام رضا عليه السل&#
    با اشراف علمی دکتر احمد پاکتچی
  • مقدمه ترجمه و شرح نهج البلاغه - عبدالباقی گو&
  • الحجة الأمیني طاب ثراه - سید محمد صادق بحرالعلوم
    زندگی نامه ای تازه یاب از علامه امینی - به اهتمام محسن صادقی
  • نامه استاد احمد مهدوی دامغانی به محقق طباطبائی
  • ابن طلحه عدوی: فقیه و شاعر شافعی - علامه محقق سید عبدالعزیز طباطبائی یزدی قدّس سرّه
  • مقایسه مفهوم صالح در قرآن با مفهوم صدیق (צד'ק) در مزامیر داوود - دکتر رضا اکبری
    وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ يَرِ‌ثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
  • مطالعات قرآنی: وضعیت حال، چشم انداز آینده/ دکتر احمد پاکتچی
  • Manuscripts as the Base of Islamic And Near Eastern Studies - Ali Tabatabai Yazdi,
    Download MP3 Podcast - Duration: 51:09
  • الدرر البهية في تراجم علماء الامامية - السيّد محمّد صادق آل بحر العلوم
    ج 2 (PDF)
  • الدرر البهية في تراجم علماء الامامية - السيّد محمّد صادق آل بحر العلوم
    ج 1 (PDF)
  • طرح تحقیقاتی نقل به معنا در حوزه مطالعات حدیث - دکتر احمد پاکتچی
  • Manuscripts as the Base of Islamic And Near Eastern Studies
    A look at the manuscript M191 in UCLA library with visiting scholar Ali Tabatabai Yazdi, M.T. Institute for Islamic studies, Qom, Iran
  • Ibn ‘Arabi’s Letter to Fakhr al-Din al-Razi: A Study and Translation - Mohammed Rustom
    Oxford Journal of Islamic Studies, 2014
  • ملاحظه ای در محدودیت برنامه های پژوهشی شیعه با نقد کتاب مکتب در فرایند تکامل
    دکتر مقصود فراستخواه - چشم انداز ایران، شماره 82، آبان و آذر 92، صص71-77.
  • دروس رجال - استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی
  • نهج البلاغة - تحقيق الشيخ فارس الحسّون
    ... واعجباه أتكون الخلافة بالصحابة ولاتكون بالصحابة والقرابة
  • «علی بن ابی طالب» علیه السلام در دائرة المعارف بزرگ اسلامی
  • تحریف در حدیث - احمد پاکتچی
  • تکوین نظریه‌ی اعجاز قرآن در قرون نخست - مرتضی کریمی نیا
  • عبد الحی حبیبی قندهاری (۱۲۸۹ - ۱۳۶۳)
  • آفت های دائرة المعارف نويسی در ايران - دکتر حسن انصاری
  • جریان های تصوف در آسیای مرکزی - احمد پاکتچی
    رقابت میان مبلغان صوفیه و سلفیه، بالقوه و گاه بالفعل رقابتی خصمانه است
  • علامه مجاهد الشيخ فارس تبریزیان الحسون / 1426-1387
    نمونه نادری از دانایی و دین داری، انسانیت و ادب. رضوان الله تعالی علیه
  • اخباريگري و نسبت آن با منظومه معرفتي ميرزا مهدي اصفهانی/ بخش اول - حسن طارمي
  • در باره گذشته علمی جهان اسلام - جعفر آقایانی چاوشی
  • اشارات و الفاظ مثنوی
    از کاتب ختای نامه
  • معمای همایش شیعه شناسی استراسبورگ و کتاب جعلی مغز متفکر جهان تشیع
  • ویرایش جدید «مرآت العقول»
    ظاهراً با تعلیقاتی در بررسی اسناد و احادیث ضعیف در تعابیر مرحوم مجلسی
  • The Muʿtazilī and Zaydī reception of Abū l-Ḥusayn al-Baṣrī’s Kitāb al-Muʿtamad fī uṣūl al-fiqh: A bibliographical note - Hassan Ansari and Sabine Schmidtke
    Islamic Law and Society 20 / 2013
  • استدراکی بر «أهل البیت في المکتبة العربية»
    چهل و یک عنوان کتاب اهل تسنن چاپ مصر و حجاز و یمن در کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین (ع) مشهد
  • اسلام شیعی: میراثی از خاندان پیامبر / دکتر حسین مدرسی طباطبائی
    «اگر استادم مطهری و استاد او آیت الله بروجردی حضور داشتند از این کتاب خرسند می شدند هر چند عقلانیت دیگر دلمشغولی و اولویت هیچ کس در جهان تشیع
  • Shi'ite Islam:The Legacy of the House of the Prophet / Hossein Modarressi
    ISBN: 9781536798523 Publication Date: 04/09/2014 Binding: Paperback Extent: 556 pages
  • کارگاه تخصصی حدیث پژوهی شیعه
    احمد پاکتچی، حسن طارمی‌، مهدی ایزدی، عبدالحسین طالعی، احمدرضا رحیمی ریسه و سید علی آقایی.
  • تحلیل بافت نزول قرآن با تاکید بر شرایط تاریخی و جغرافیایی عربستان - احمد پاکتچی
    دوره آموزشی در دانشگاه امام صادق(ع) - سالن 5 کلاس 557، چهارشنبه ها ساعت 10:30 الی 12
  • مروری بر «المقاصد العلیة» علامه امینی - عبدالحسین طالعی
  • نسخه‌ای نویافته از کتاب نقض عبدالجلیل قزوینی
    نسخه‌ای در گنجینۀ مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان (به شماره ۱۴۰۹۵)
  • نخستين پژوهش‌ها درباب وزير مغربي(370ـ418) و المصابيح في تفسير القرآن - مرتضی کریمی نیا
  • فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره‌ای - میر شمس الدین ادیب سلطانی
    متن سخنرانی منتشر نشده در مرکز تحقیقات فیزیک نظری‏
  • شُمَیْسهٔ لَندَنیّه و سُدَیْرهٔ ناسوتیّه - میرزا محمدباقر بواناتی
    مقدمه، تصحیح و شرح دکتر محمود کمالی - انتشارات بهتاپژوهش، 152 ص.
  • مهر شاهنامه در دل هرات - آصف فکرت
    هرات، شهر علم و صنعت، شهر هنر، شهر زبان وادب وعرفان است. خاستگاه صدها تن از اعاظم جهان علم و ادب و عرفان است. شهری که روزی نمونۀ آبادی و روزدیگ
  • پژوهشى در سرگذشت شهيد ثانى - رضا مختاری
  • من هو مؤلف تفسير (المباني في نظم المعاني) ؟
    تم العثور على الجزء المفقود من كتاب " الإيضاح " للأندرابي ، وإعادة تحقيقه على ثلاث نسخ خطية ؟!!
  • مجلة الحديث الصادرة عن معهد دراسات الحديث النبوي في ماليزيا
  • مجلة مركز البحوث السنة والسيرة - جامعة قطر
  • کتاب‌شناسي مطالعات قرآني در زبان‌هاي اروپايي (1500ـ2012) - مرتضی کریمی نیا
    Bibliography of Qurʾanic Studies in European Languages:1500-2012 - Compiled and edited by Morteza Karimi-Nia, Qum, CTHQ, 2012.
  • روضات الجنات في احوال العلماء والسادات - PDF
    با آرزوی رحمت و رضوان حضرت حقّ برای استاد فقید علاّمه آیة اللّه حاج سیّد محمّد علی روضاتی
  • گفتگو با یک مجتهد مخلص
  • درباره موسوعة الوراقة والوراقین فی الحضارة العربیة ‌الاسلامیة - مهدی مجتهدی
  • tazkereh.kateban.com -- Powered by kateban.com