Tazkereh - Articles by Sayyed Mohsen Mousawi Isfahani


--(صفحه اصلى)--
نویسنده
Contact:
mousawi at gmail

آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۲۶۴۲۰۲ نفر
کاربران حاضر : ۰ نفر
تعداد یادداشت ها : ۱۶
بازدید از این یادداشت : ۶۵۵۵ نفر


پر بازدیدترین یادداشت ها :
آخرین نوشته ها
  • ضمیمه مقاله «موقعیت شیعه در عهد ممالیك»: قتل آن شیعه مظلوم و فتوای سبکی
  • تردید در تحقیق
  • زان درد ِ جاودان
  • آراء عقيدتي خاندان بني‌العود: تحليلي از دستنويس Arab. F. 64 (کتابخانه بادليان، آکسفورد)
  • مقتل أبو ريحان محمد بن أحمد بيروني (362- 440ه) و رأيه في صوم عاشوراء
  • نگاهي به نظريه «قرآن،کلام محمد» و استناد آن به تبيين عرفاني مکانيسم نزول قرآن
  • بازخواني تعريف دکتر مدرسي از مفهوم غلو و نظريه علماي ابرار
  • نکاتي درباره کتاب کافي برگرفته از دروس آيت الله شبيري زنجاني
  • در خدمات مستشرقان: آري به اتفاق جهان مي​توان گرفت
  • درباره انتساب «خصائص يوم الغدير» به محمد بن يعقوب الکليني
  • «مقالة في حوادث القرانات» از أبوالعباس الفضل بن حاتم النيريزي (310 ه /922-923 م)(Anaritius)
  • انتساب تفسير الحديث محمد عزت دروزه به ميرزا باقر بواناتي
  • درباره ميرزا محمدباقر بواناتي (ابراهيم جان معطر)، معلم زبان فارسي ادوارد براون
  • دور انديشي مرحوم سيد محمدکاظم يزدي در مواجهه با نهضت مشروطه خواهي
  • نشانی از مدینة العلم گمشده شیخ صدوق (ره)
  • کتابشناسي دکتر سيد حسين مدرسي طباطبائي (ويرايش دوم)

  • کار دنيا هميشه بر عکس است
    خاندان روضاتی
    خاندان روضاتی

    ارسال شده در 1391/04/30 ساعت 02:59
    مرقد منور علامه مير حامد حسين رضوان الله تعالي عليه
    مرقد منور  علامه مير حامد حسين رضوان الله تعالي عليه

    کز کاخ هنر نادره‌کاران همه رفتند
    ارسال شده در 1388/05/17 ساعت 19:40
    رحل سنگي قرآن در سمرقند
    رحل سنگي قرآن در سمرقند

    Stone reading stand for a monumental copy of the Qurʾān at the mosque of Bībī Khānum, Samarqand (801-6/1399-1404). Photograph courtesy of Sheila S. Blair.
    ارسال شده در 1387/02/01 ساعت 10:36
    Sūrat al-Fātiḥa inscribed upon the shoulder blade of a camel
    Sūrat al-Fātiḥa inscribed upon the shoulder blade of a camel

    Sūrat al-Fātiḥa inscribed upon the shoulder blade of a camel, undated. Courtesy of Princeton University Library, Department of Rare Books and Special Collections (Manuscripts Division, Islamic Third Series, no. 295). ------------ Graham, William A. "Fātiḥa ." Encyclopaedia of the Qurʾān. General Editor: Jane Dammen McAuliffe, Georgetown University, Washington DC. Brill, 2008. Brill Online.
    ارسال شده در 1387/02/01 ساعت 09:32
    آرشیو
  • ۱۳۸۵
  • تير
  • آذر
  • دي
  • ۱۳۸۶
  • ارديبهشت
  • تير
  • شهريور
  • اسفند
  • ۱۳۸۷
  • خرداد
  • دي
  • ۱۳۸۸
  • خرداد
  • ۱۳۸۹
  • اسفند
  • ۱۳۹۱
  • ارديبهشت
  • ۱۳۹۲
  • کتابخانه کاتبان
    An Anthology of Ismaili Literature: A Shi'i Vision of Islam
    An Anthology of Ismaili Literature: A Shi'i Vision of Islam
    نویسنده: edited by: Kutub Kassam H. Landolt S. Sheikh
    HADITH AS SCRIPTURE: Discussions on the Authority of Prophetic Traditions in Islam
    HADITH AS SCRIPTURE: Discussions on the Authority of Prophetic Traditions in Islam
    نویسنده: Aisha Y. Musa
    The Zahiris: Their Doctrine and Their History, a Contribution to the History of Islamic Theology
    The Zahiris: Their Doctrine and Their History, a Contribution to the History of Islamic Theology
    نویسنده: Ignaz Goldziher
    Historic Cities of the Islamic World
    Historic Cities of the Islamic World
    نویسنده: edited by C. Edmund Bosworth
    برای ما بنویسید
    نظرات دیگران:
    وصال از


    سلام
    سپاس از لطفی که به سیاهه های رجعت صدر دارید! و سپاس از پیشنهاد خوبتان!
    شاید چون شما چشممان را تر نکرده باشد ولی بی تردید قلبمان را از جا کنده است...توصیفات و تجربیات ناب مکشوف!
    بی گمان اظهار لطف خالصانه شما بر میگردد به معجزات موسای بی عصا!
    وگرنه قلم شکسته ای که سال ها با رقم و عدد و نقشه و پلان سر و کار داشته و از ادبیات و نوشتار کمترین بهره را دارد، از پس بارانی کردن چشم های خودش هم بر نمی آید تا چه رسد به دیگران.

    ارسال شده در شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۳:۵۲ بعدازظهر
    د.خيرالله سعيد از Canada


    تحياتي لك أستاذنا الفاضل لما قمت به من دراسة حول موسوعتنا ( الوراقة والوراقون في الحضارة العربية - الإسلامية ) ونظراً لعدم معرفتي باللّغة الفارسية فقد كلفت صديقاً لي لترجمة - ملخص ماكتبتم حول الموضوع وقد كان فيه الشئ الكثير والهام جداً, وقد رأيت من الأهمية بمكان ان اعرض عليكم ترجمتها الى اللغة الفارسية - نظراً لمعرفتكم الدقيقة في الغة العربية , من جهة وثقافتكم التراثية الواسعة من جهة أخرى الأمر الذي سيساعد في ذلك . فإن رأيت في هذا الأمر قبولاً ورغبة فأرجو إشعاري بذلك مع خالص الإحترام .

    ارسال شده در سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۵:۰۶ بعدازظهر
    محمد حسن رضوي از قم


    جناب موسوي سلام عليكم .لطف فرموده لينك روش تاريخي در مطالعه تشيع امير معزي در برابر مدرسي را فعال فرموده تا بشود دانلود كرد چون هرچه سعي ميكنم نميتوانم استفاده كنم .با تشكر فراوان .محمد حسن رضوي

    ارسال شده در جمعه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲۲ بعدازظهر
    حمید فریدزاده از کلن آلمان

    فرهیخته گرامی - امروز دیدم در وب سایت خود متن یک سخنرانی استاد عالی مقام مدرسی طباطبائی را گذاشته بودید. من این مقاله را قبلاً در مجموعه مقالات تاریخی قدیم استاد که در کتابخانه دانشگاه ما هست دیده بودم . به نظرم رسید کمبودی در مقاله هست. پس از مراجعه معلوم شد قسمت پیوست مقاله را که در آخر آن چاپ شده ندارید. لذا آن را اسکن کرده به پیوست می فرستم. با احترام . حمید فریدزاده دانشجوی دانشگاه کلن آلمان


    بعد التحریر - نام این شیعة مظلوم که قتل او در دمشق در روز پنج شنبه ١٩ جمادی الاولی ٧٥٥ موضوع فتوای طولانی تقی الدین سبکی است علی بن ابی الفضل بن محمد بن حسین بن کثیر حلی بود. ابن حجردر الدرر الکامنه ٣ : ٩٥ شرح زیر را در بارة او آورده است :

    "علی بن ابی الفضل بن محمد بن حسین الحلی الرافضی. قدم دمشق فاظهر الرفض و جاهر به ، حتی دخل الجامع الاموی رافعاً صوته بسبّ أول من ظلم آل محمد ، و کان الناس حینئذ فی صلاة الظهر ، فاخذ و اقیم بین یدی السبکی ، فسأله من تعنی؟ قال ابوبکر الصدیق. ثمّ رفع صوته فقال: لعن الله فلاناً و فلاناَ - و ذکر الخلفاء الثلاثة الراشدین بأسمائهم و عطف علیهم معاویة و یزید و کرّر ذلک. فأمر به الی السجن ، ثمّ أحضره بعد ففرض علیه التوبة فامتنع ، فعقد له مجلس فأمر المالکی بضربه بالسیاط فلم یرجع ، و اعید علیه ذلک مراراً و هو یبالغ فی ماهو فیه من السبّ و اللعن الصریح ، فحکم المالکی بسفک دمه ، و ذلک فی تاسع عشر جمادی الاولی سنة ٧٥٥ فقتل و احرق العامه جسده و طیف برأسه."

    ابن کثیر نیز در وقایع همان سال از البدایة و النهایة ٤ : ٢٥٠ می نویسد :

    " فی یوم الاثنین السادس عشر من جمادی الاولی اجتاز رجل من الروافض من أهل الحلّة بجامع دمشق و هو یسبً أول من ظلم آل محمد و یکرّر ذلک لایفتر ، و لم یصلّ مع الناس و لا صلّی علی الجنازة الحاضرة ، علی أن الناس فی الصلاة و هو یکرّر ذلک و یرفع صوته به. فلمّا فرغنا من الصلاة نبّهت علیه الناس فأخذوه ، و إذاً قاضی القضاة الشافعی فی تلک الجنازة حاضر مع الناس. فجئت إلیه و استنطقته من الذی ظلم آل محمد؟ فقال: أبوبکر الصدیق. ثمّ قال جهرة و الناس یسمعون: لعن الله أبابکر و عمر و عثمان و معاویة و یزید ، و أعاد ذلک مرّتین ، فأمر به الحاکم إلی السجن. ثمّ استحضره المالکی و جلده بالسیاط ، و هو مع ذلک یصرخ بالسبّ و اللعن و الکلام الّذی لا یصدر إلا عن شقی. و اسم هذا اللعین علی بن أبی الفضل بن محمد بن حسین بن کثیر قبّحه الله و أخزاه. ثمّ لمّا کان یوم الخمیس تاسع عشره عقد له مجلس بدار السعادة و حضر القضاة الاربعة و طلب إلی هنالک ، فقدّر الله أن حکم نائب المالکی بقتله ، فأخذ سریعاً فضرب عنقه تحت القلعة و حرقه العامة و طافوا برأسه البلد و نادوا علیه: هذا جزاء من سبّ أصحاب رسول الله. و قد ناظرت هذا الجاهل بدار القاضی المالکی و إذا عنده شيء ممّا یقوله الرافضة الغلاة. و قد تلقّی عن أصحاب ابن مطهّر أشیاء فی الکفر و الزندقة - قبّحه الله و إیّاهم".

    ماجرای قتل عام شیعیان جبل عامل و کسروان به سال ٧٠٥ در همین کتاب ١٤ : ٣٥ و مآخذ متعدد دیگر یادشده و فتوای ابن تیمیه در این باب در مجموعة فتاوای او (٤ : ٢٨٠ - ٢٩٨ چاپ مصر - ١٣٢٩) آمده است .

    ماجرای قتل حسن بن محمد بن ابی بکر سکاکینی که در بامداد روز ٢٥ جمادی الاولی سال ٧٤٤ به جرم تشیع در بازار اسب فروشان دمشق گردن زده شد در الدرر الکامنه ٢ : ٣٤ چنین است :

    " حسن بن محمد بن ابی بکر السکاکینی : کان ابوه فاضلاً فی عدة علوم متشیعاً من غیر سبّ و لا غلو و ستأتی ترجمته ، فنشأ ولده هذا غالیاً فی الرفض ، فثبت علیه ذلک عند القاضی شرف الدین المالکی بدمشق و ثبت علیه انه اکفر الشیخین و قذف ابنتهما و نسب جبریل الی الغلط فی الرسالة الی غیر ذلک ، فحکم بزندقته و بضرب عنقه ، فضربت عنقه بسوق الخیل حادی عشر جمادی الاولی سنة ٧٤٤ ."

    ابن کثیر نیز در وقایع سال ٧٤٤ (١٤ : ٢١١) این ماجرا را ثبت کرده و می گوید :

    " و فی صبیحة یوم الاثنین الحادی و العشرین منه قتل بسوق الخیل حسن بن الشیخ السکاکینی علی ماظهر منه من الرفض الدال علی الکفر المحض. شهد علیه عند القاضی شرف الدین المالکی بشهادات کثیرة تدل علی کفره و أنه رافضی جلد ، فمن ذلک تکفیر الشیخین رضی الله عنهما و قذفه أمی المؤمنین عائشة و حفصة رضی الله عنهما ، و زعم أن جبریل غلط فأوحی إلی محمد و إنما کان مرسلاً إلی علی ، و غیر ذلک من الاقوال الباطلة القبیحة ، قبّحه الله و قد فعل . و کان والده الشیخ محمد السکاکینی یعرف مذهب الرافضة و الشیعة جیّداً ، و کانت له أسئلة علی مذهب أهل الجبر و نظم فی ذلک قصیدة أجابه فیها شیخنا الامام العلامة شیخ الاسلام ابن تیمیة رحمه الله. و ذکر غیر واحد من اصحاب الشیخ أن السکاکینی ما مات حتی رجع عن مذهبه و صار إلی قول اهل السنة ، والله اعلم. و اخبرت أن ولده حسناً هذا القبیح کان قد أراد قتل أبیه لمّا أظهر السنّة."

    همو در ذیل وقایع سال ٧٢١ از همین کتاب (١٤ : ١٠٠- ١٠١) سرگذشت پدر این مقتول را آورده و از قتل فرزند وی یاد می کند :

    " الشیخ الفاضل شمس الدین ابوعبدالله محمد بن أبی بکر بن أبی القاسم الهمدانی ، أبوه الصالحی ، المعروف بالسکاکینی: ولد سنة ٦٣٥ بالصالحیة و قرأ بالروایات و اشتغل فی مقدمة فی النحو و نظم قویاً و سمع الحدیث ، و خرّج له الفخر ابن البعلبکی جزءاً عن شیوخه ، ثمّ دخل فی التشیّع فقرأ علی أبی صالح الحلی شیخ الشیعة و صحب عدنان و قرأ علیه أولاده ، و طلبه أمیر المدینة النبویة الامیر منصور بن جماز ١ فأقام عنده نحواً من سبع سنین ، ثمّ عاد إلی دمشق و قد ضعف و ثقل سمعه . و له سؤال فی الجبر أجابه به الشیخ تقی الدین ابن تیمیة ، وکّل فیه عنه غیره ، و ظهر له بعد موته کتاب فیه انتصار للیهود و أهل الادیان الفاسدة فغسله تقی الدین السبکی لمّا قدم دمشق قاضیاً ، و کان بخطّه . و لمّا

    مات لم یشهد جنازته القاضی شمس الدین ابن مسلم . توفی یوم الجمعة سادس عشر صفر و دفن بسفح قاسیون . و قتل ابنه قیماز (کذا) علی قذفه أمهات المؤمنین عائشة و غیرها ، رضی الله عنهنّ و قبّح قاذفهنّ ."

    سرگذشت سکاکینی پدر در الدرر الکامنة ٣ : ٤١٠-٤١١ نیز هست :

    " محمد بن ابی بکر بن ابی القاسم الهمذانی ثمّ الدمشقی السکاکینی الشیعی : ولد سنة ٦٣٥ بدمشق و طلب الحدیث و تأدّب و سمع و هو شابّ من اسماعیل ابن العراقی و الرشید بن مسلمة و مکّی بن علان فی آخرین ، و تلا بالسبع . . . . و أقعد فی صناعة السکاکین عند شیخ رافضی فافسد عقیدته فأخذ عن جماعة من الامامیة ، وله نظم و فضائل و ردّ علی العفیف التلمسانی فی الاتحاد ، و أمّ بقریة جسرین مدة ، و اقام بالمدینة ا لنبویة عند امیرها منصور بن جماز مدة طویلة ، و لم یحفظ له سبّ فی الصحابة بل له نظم فی فضائلهم ، إلا أنّه کان یناظر علی القدر و ینکر الجبر ، و عنده تعبد و سعة علم. قال ابن تیمیة: هو ممّن یتسنّن به الشیعی و یتشیّع به السنّی. و قال الذهبی: کان حلو المجالسة ذکیاً عالماً فیه اعتزال و ینطوی علی دین و اسلام و تعبّد. سمعنا منه ، و کان صدیقاً لأبی ، و کان ینکر الجبر و یناظر علی القدر ، و یقال إنه رجع فی آخر عمره ، و نسخ صحیح البخاری. و وجد بعد موته بمدّة فی سنة ٧٥٠ بخطّّ یشبه خطّه کتاب یسمّی " الطرائف فی معرفة الطوائف" ٢ یتضمّن الطعن علی دین الاسلام ، و أورد فیه أحادیث مشکلة و تکلّم علی متونها بکلام عارف بما یقول ، إلا أنّ وضع الکتاب یدلّ علی زندقة فیه ، و قال فی آخره: " و کتبه مصنّفه عبدالحمید بن داود المصری" ، و هذا الاسم لا وجود له ، و شهد جماعة من أهل دمشق أنه خطّه ، فأخذه تقی الدین السبکی عنده و قطعه فی اللیل و غسله بالماء . و نسب إلیه عماد الدین ابن کثیر الابیات التی أولها: " أیا معشر الاسلام ذمّی دینکم " - الابیات. و مات هذا السکاکینی فی صفر سنة ٧٢١ ."

    از موارد دیگر قتل شیعیان در دمشق در میانه قرن هشتم اعدام محمود بن ابراهیم بن محمد شیرازی از مجاوران مدرسة ابو عمر در دمشق بود که در جمادی الآخرة سال ٧٦٦ به جرم تشیع در آن شهر کشته شد (الدرر الکامنه ٤: ٣٢١). ابن کثیر در وقایع سال مزبور (١٤ : ٣١٠) ماجرا را با شرح بیشتری دارد :

    " قتل الرافضی الخبیث : و فی یوم الخمیس سابع عشره (ای ربیع الاول) أول النهار وجد رجل بالجامع الاموی إسمه محمود بن ابراهیم الشیرازی و هو یسبّ الشیخین و یصرح بلعنهما ، فرفع إلی القاضی المالکی قاضی القضاة جمال الدین المسلاتی فاستتابه عن ذلک و أحضر الضرّاب ، فأول ضربة قال: لا اله الا الله علی ولی الله ، و لمّا ضرب الثانیة
    لعن أبا بکر و عمر ، فالتهمه العامة فأوسعوه ضرباً مبرحاً بحیث کاد یهلک ، فجعل القاضی یستکفّهم عنه فلم یستطع ذلک فجعل الرافضی یسبّ و یلعن الصحابة و قال: کانوا علی الضلال. فعند ذلک حمل إلی نائب السلطنة و شهد علیه قوله بأنهم کانوا علی الضلالة . فعند ذلک حکم علیه القاضی باراقة دمه . فأخذ إلی ظاهر البلد فضربت عنقه و احرقته العامة، قبّحه الله . و کان ممن یقرأ بمدرسة ابی عمر ثمّ ظهر علیه الرفض ، فسجنه الحنبلی أربعین یوماً فلم ینفع ذلک و ما زال یصرّح فی کلّ موطن یأمر فیه بالسبّ ، حتی کان یومه هذا أظهر مذهبه فی الجامع و کان سبب قتله ، قبّحه الله [کما قبّح من کان قبله و قتل بقتله فی سنة خمس و خمسین (یعنی علی بن أبی الفضل الحلّی)] ."

    ابن کثیر در وقایع سال ٧٦١ (٢٦ : ٢٧٣) نیز از قتل شخصی به نام محمد زباله در روز دوشنبه ٢٦ رمضان خبر می دهد و می گوید : " ذکر عنه أنه کان یکثر الصلاة و الصیام ، و مع هذا یصدر منه اقوال بشعة فی حقّ أبی بکر و عمر و عائشة أمّ المؤمنین و فی حقّ النبی صلّی الله علیه و سلّم ، فضربت عنقه أیضاً فی هذا الیوم فی سوق الخیل ، و لله الحمد والمنّة ! "


    -------------------------

    ١. منصور بن جماز بن شیحه حسینی ، امیر مدینه از سال ٧٠٠ تا رمضان ٧٢٥ که در حدود هفتاد سالگی کشته شد. شرح حال او در التحفة اللطیفة سخاوی ، الدرر الکامنة ابن حجر ، سلوک مقریزی و منابع دیگر هست. او پدر جماز بن منصور حسینی است که در ربیع الاول سال ٧٥٩ به مصر رفت و با فرمانی از الملک الناصر حسن بن محمد بن قلاوون (٧٥٥ - ٧٦٢) به امارت مدینه نصب گردید. اما چون شیعة امامی بود و از همان آغاز نسبت به آنان گرایش نشان داده ، تنی چند از آنان را در مناصب عالی حکومتی گمارد و منصب قضا را نیز به آنان باز گرداند همان ناصر دو نفر را در پوشش حجاج ، همراه موکب حج که همه ساله خلعتی نیز برای امیر مدینه می آوردند ، فرستاد که با استفاده از فرصت در موقعی که می خواست خلعت ارسالی ناصر را بپوشد اورا غافلگیر کرده و کشتند. تفصیل ماجرا در التحفة اللطیفة سخاوی ، البدایة و النهایة ابن کثیر ، سلوک مقریزی و جز اینها هست.

    ٢. همان کتاب معروف سید بن طاوس .

    ارسال شده در دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۸:۰۳ بعدازظهر

    * نام کامل:
    * ایمیل:


    صفحه وب:

    محل سکونت:


    * نظر:

    کد امنیتی:
    (لطفا کد داخل تصویر را با دقت وارد کنید.)


    جستجو


    Powered by Kateban.com
    2006-02-20

    « مطلب قبلی       صفحه اصلی       مطلب بعدی »

    بازخواني تعريف دکتر مدرسي از مفهوم غلو و نظريه علماي ابرار

    نسخه قابل چاپ

    آنچه در يادداشت اخير دانشمند محترم جناب آقاي انصاري در نقد بر آقاي دکتر کديور آمده، براي من موجب پرسشي در تعريف معناي غلو شد.

    در يادداشت ايشان اين مضمون آمده است که آقاي کديور  با ارائه تصويری غيرتاريخی و ايدئولوژيک از نظريه علمای ابرار و استوار بر اساس مفهومی کش‌دار و محکي برساخته، آن را به معنی عدم پذيرش اوصاف فوق بشری امامان دانسته و اين نظريه را به دانشمندان سلف شيعه نسبت می دهند.

    با تأمل در اين نکات و در جستجوي پاسخ به اين سؤال که آيا تعريف غلو و مرز انديشه اعتدالی و انديشه غاليانه شيعی چيست و اين که عقيده اکثريت شيعيان امامی در سده های نخستين چه بوده‌است؟، به کتاب آقاي دکتر مدرسي ـ که از جمله منابع اصلي بحث آقاي دکتر کديور هم هست ـ براي چندمين بار مراجعه کردم.

    به‌ياد مي‌آورم که جناب آقاي انصاري در توصيف کتاب آقاي دکتر مدرسي تحت عنوان «تحقيق نمونه»، چنين گفته‌بودند:

     « کتاب دکتر مدرسی نمونه يک کار بزرگ و محققانه است که هم مبتنی بر تتبع و تحقيق آگاهانه است و هم در آن از آميختن مسائل و در افتادن در خلط موضوعات و ارائه "نظريه" پردازی های بزرگ اما بی دليل و ايدئولوژيک زده خودداری شده است. کتاب بنابراين در کنار ديگر فوائد آن نمونه‌ای است مهم برای درک درست شيوه و مهندسی تحقيق. »

    به‌نظر مي‌رسد مطالبي که آقاي دکتر مدرسي در پاسخ به چنين پرسش‌هايي آورده‌اند، شباهت بسياري دارد با آنچه جناب آقاي انصاري آنها را از جانب آقاي کديور مخدوش و قابل نقد يافته‌اند. يعني به گمان من آقاي مدرسي هم، غلو را به معناي «قول به صفات فوق بشري در مورد ائمه عليهم السلام» گرفته و نظريه علماي ابرار را هم در نفي چنين عقايد غاليانه، به اکثريت شيعيان متقدم قابل انتساب دانسته‌اند.

    نمونه‌هايي از کلام آقاي دکتر مدرسي در اين باب چنين است:

     از همان زمان که گرايش‌هاي غاليانه به جامعه شيعه امامي رخنه کرده و اندک اندک برخي از شيعيان را به خود جلب مي‌نمود، بسياري از شيعيان و اصحاب ائمه اطهار به شدت با نسبت هر گونه صفات فوق بشري به آنان مخالف بوده و بر اين نکته تأکيد مي‌کردند که آنان فقط دانشمنداني پرهيزکار (علماء ابرار) بوده‌اند. [مکتب در فرايند تکامل،حسين مدرسي طباطبائي، تهران، کوير، 1386؛ ص 73]

     شهيد ثاني در حقائق الايمان مي‌گويد که بسياري از ائمه اطهار و شيعيان متقدم، آنان را تنها علماي ابرار مي‌دانسته‌اند و حتي قائل به عصمت آنان هم نبوده‌اند. بحرالعلوم در رجال خود اين نظر را به اکثريت شيعيان متقدم نسبت مي‌دهد. [ص 75 – پاورقي 1]

     علماء قم تصميم گرفتند که هر کس را که به ائمه نسبت امور فوق بشري بدهد، به عنوان غالي معرفي و چنين کسان را از شهر خود اخراج کنند... اين داستان نشان مي‌دهد که شيعيان قم در آن زمان فرقي ميان دو مفهوم غلو و تفويض و ميان دو گروه غلات و مفوضه نمي‌گذاشتند و معتقد بودند که تمام کساني که ائمه را موجودات فوق بشري مي‌دانند، مسلمان و اهل صوم و صلات و ساير عبادات نيستند. [ص 83-84]

    در اين ميان خط سومي هم وجود داشت که اکثريت افراد عادي جامعه شيعه و بسياري از راويان حديث از آن پيروي مي‌کردند ... ائمه اطهار بر اساس رواياتي که در دست است، خود همواره و با شدت، غلات و عقايد آنان را محکوم کرده و انتساب هر گونه جنبه فوق بشري به خود را رد مي‌نمودند.[ص 87-88]

     دانشمندان حوزه قم که در اين دوره عالي‌ترين مقام و مرجع علمي جامعه شيعه بودند، تا پايان قرن چهارم با قدرت و شدت ضد مفوضه باقي مانده و با انتساب هر گونه وصف فوق بشري به ائمه برخورد سخت مي‌کردند... آنان همچنان راويان رواياتي را که چنين صفات فوق بشري را به ائمه استناد مي‌داد، غير معتمد دانسته و روايت و نقل چنان مطالب را نامشروع مي‌شمردند.[ص 93-94] 

     

     

     

    ارسال شده توسط سيد محسن موسوى اصفهانی در تاريخ دوشنبه 20 خرداد 1387 ساعت 8:36 بعدازظهر (تعداد نظرات : ۲)


    لینک ثابت این یادداشت:



     
    نظرات

    از حسن انصاری
    محقق محترم
    از التفاتی که به يادداشت حقير در رابطه با نظريه علمای ابرار ابراز فرموده ايد، بی نهايت ممنونم. واقعيت اين است که دست کم حقير ابدا از کتاب دانشمند عالی مقام آقای دکتر مدرسی چنين استنباط نکرده ام که ايشان معتقدند گفتمان مسلط در دو سه قرن نخستين تشيع امامی، گفتمان اهل تقصير بوده است. وانگهی شيوه و نتايج بحث دانشمند آقای کديور در چند مقاله و سخنرانی محل اشاره با شيوه و نتايج بحثهای استاد مدرسی، در کتاب مکتب در فرايند تکامل و به ويژه با کتاب ميراث مکتوب شيعه تفاوت دارد و به نظر من اين دو نويسنده از دو شيوه و رويکرد متفاوت برخوردارند.
    با احترام و آرزوی توفيقات
    حسن انصاری

    ارسال شده در چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۷:۱۱ قبل‏ازظهر

    از نجاتي
    با سلام برخلاف كلام أقاي انصاري بنىه برداشت أقاي موسوي را درست مي دانم

    ارسال شده در دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۲ بعدازظهر

    ارسال نظر

    کد امنیتی:
    (لطفا کد داخل تصویر را با دقت وارد کنید.)


    
    
    سایت های دیگر
    امام صدر
    تجرید
    اسفار
    لینک های روزانه
  • امام صادق (ع) و نهاد آموزش - احمد پاکتچی
  • آیا طریقة اخلاقیون نجف طریقه‌ای عرفانی اس
    فصلنامه حکمت معاصر
  • میرزا مهدی اصفهانی در سوربن فرانسه - احمد مه&
  • جریان‌های تصوف در آسیای مرکزی - گفت‌ و گو با ا
  • ابعاد شخصيت و زندگي حضرت امام رضا عليه السل&#
    با اشراف علمی دکتر احمد پاکتچی
  • مقدمه ترجمه و شرح نهج البلاغه - عبدالباقی گو&
  • الحجة الأمیني طاب ثراه - سید محمد صادق بحرالعلوم
    زندگی نامه ای تازه یاب از علامه امینی - به اهتمام محسن صادقی
  • نامه استاد احمد مهدوی دامغانی به محقق طباطبائی
  • ابن طلحه عدوی: فقیه و شاعر شافعی - علامه محقق سید عبدالعزیز طباطبائی یزدی قدّس سرّه
  • مقایسه مفهوم صالح در قرآن با مفهوم صدیق (צד'ק) در مزامیر داوود - دکتر رضا اکبری
    وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ يَرِ‌ثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
  • مطالعات قرآنی: وضعیت حال، چشم انداز آینده/ دکتر احمد پاکتچی
  • Manuscripts as the Base of Islamic And Near Eastern Studies - Ali Tabatabai Yazdi,
    Download MP3 Podcast - Duration: 51:09
  • الدرر البهية في تراجم علماء الامامية - السيّد محمّد صادق آل بحر العلوم
    ج 2 (PDF)
  • الدرر البهية في تراجم علماء الامامية - السيّد محمّد صادق آل بحر العلوم
    ج 1 (PDF)
  • طرح تحقیقاتی نقل به معنا در حوزه مطالعات حدیث - دکتر احمد پاکتچی
  • Manuscripts as the Base of Islamic And Near Eastern Studies
    A look at the manuscript M191 in UCLA library with visiting scholar Ali Tabatabai Yazdi, M.T. Institute for Islamic studies, Qom, Iran
  • Ibn ‘Arabi’s Letter to Fakhr al-Din al-Razi: A Study and Translation - Mohammed Rustom
    Oxford Journal of Islamic Studies, 2014
  • ملاحظه ای در محدودیت برنامه های پژوهشی شیعه با نقد کتاب مکتب در فرایند تکامل
    دکتر مقصود فراستخواه - چشم انداز ایران، شماره 82، آبان و آذر 92، صص71-77.
  • دروس رجال - استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی
  • نهج البلاغة - تحقيق الشيخ فارس الحسّون
    ... واعجباه أتكون الخلافة بالصحابة ولاتكون بالصحابة والقرابة
  • «علی بن ابی طالب» علیه السلام در دائرة المعارف بزرگ اسلامی
  • تحریف در حدیث - احمد پاکتچی
  • تکوین نظریه‌ی اعجاز قرآن در قرون نخست - مرتضی کریمی نیا
  • عبد الحی حبیبی قندهاری (۱۲۸۹ - ۱۳۶۳)
  • آفت های دائرة المعارف نويسی در ايران - دکتر حسن انصاری
  • جریان های تصوف در آسیای مرکزی - احمد پاکتچی
    رقابت میان مبلغان صوفیه و سلفیه، بالقوه و گاه بالفعل رقابتی خصمانه است
  • علامه مجاهد الشيخ فارس تبریزیان الحسون / 1426-1387
    نمونه نادری از دانایی و دین داری، انسانیت و ادب. رضوان الله تعالی علیه
  • اخباريگري و نسبت آن با منظومه معرفتي ميرزا مهدي اصفهانی/ بخش اول - حسن طارمي
  • در باره گذشته علمی جهان اسلام - جعفر آقایانی چاوشی
  • اشارات و الفاظ مثنوی
    از کاتب ختای نامه
  • معمای همایش شیعه شناسی استراسبورگ و کتاب جعلی مغز متفکر جهان تشیع
  • ویرایش جدید «مرآت العقول»
    ظاهراً با تعلیقاتی در بررسی اسناد و احادیث ضعیف در تعابیر مرحوم مجلسی
  • The Muʿtazilī and Zaydī reception of Abū l-Ḥusayn al-Baṣrī’s Kitāb al-Muʿtamad fī uṣūl al-fiqh: A bibliographical note - Hassan Ansari and Sabine Schmidtke
    Islamic Law and Society 20 / 2013
  • استدراکی بر «أهل البیت في المکتبة العربية»
    چهل و یک عنوان کتاب اهل تسنن چاپ مصر و حجاز و یمن در کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین (ع) مشهد
  • اسلام شیعی: میراثی از خاندان پیامبر / دکتر حسین مدرسی طباطبائی
    «اگر استادم مطهری و استاد او آیت الله بروجردی حضور داشتند از این کتاب خرسند می شدند هر چند عقلانیت دیگر دلمشغولی و اولویت هیچ کس در جهان تشیع
  • Shi'ite Islam:The Legacy of the House of the Prophet / Hossein Modarressi
    ISBN: 9781536798523 Publication Date: 04/09/2014 Binding: Paperback Extent: 556 pages
  • کارگاه تخصصی حدیث پژوهی شیعه
    احمد پاکتچی، حسن طارمی‌، مهدی ایزدی، عبدالحسین طالعی، احمدرضا رحیمی ریسه و سید علی آقایی.
  • تحلیل بافت نزول قرآن با تاکید بر شرایط تاریخی و جغرافیایی عربستان - احمد پاکتچی
    دوره آموزشی در دانشگاه امام صادق(ع) - سالن 5 کلاس 557، چهارشنبه ها ساعت 10:30 الی 12
  • مروری بر «المقاصد العلیة» علامه امینی - عبدالحسین طالعی
  • نسخه‌ای نویافته از کتاب نقض عبدالجلیل قزوینی
    نسخه‌ای در گنجینۀ مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان (به شماره ۱۴۰۹۵)
  • نخستين پژوهش‌ها درباب وزير مغربي(370ـ418) و المصابيح في تفسير القرآن - مرتضی کریمی نیا
  • فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره‌ای - میر شمس الدین ادیب سلطانی
    متن سخنرانی منتشر نشده در مرکز تحقیقات فیزیک نظری‏
  • شُمَیْسهٔ لَندَنیّه و سُدَیْرهٔ ناسوتیّه - میرزا محمدباقر بواناتی
    مقدمه، تصحیح و شرح دکتر محمود کمالی - انتشارات بهتاپژوهش، 152 ص.
  • مهر شاهنامه در دل هرات - آصف فکرت
    هرات، شهر علم و صنعت، شهر هنر، شهر زبان وادب وعرفان است. خاستگاه صدها تن از اعاظم جهان علم و ادب و عرفان است. شهری که روزی نمونۀ آبادی و روزدیگ
  • پژوهشى در سرگذشت شهيد ثانى - رضا مختاری
  • من هو مؤلف تفسير (المباني في نظم المعاني) ؟
    تم العثور على الجزء المفقود من كتاب " الإيضاح " للأندرابي ، وإعادة تحقيقه على ثلاث نسخ خطية ؟!!
  • مجلة الحديث الصادرة عن معهد دراسات الحديث النبوي في ماليزيا
  • مجلة مركز البحوث السنة والسيرة - جامعة قطر
  • کتاب‌شناسي مطالعات قرآني در زبان‌هاي اروپايي (1500ـ2012) - مرتضی کریمی نیا
    Bibliography of Qurʾanic Studies in European Languages:1500-2012 - Compiled and edited by Morteza Karimi-Nia, Qum, CTHQ, 2012.
  • روضات الجنات في احوال العلماء والسادات - PDF
    با آرزوی رحمت و رضوان حضرت حقّ برای استاد فقید علاّمه آیة اللّه حاج سیّد محمّد علی روضاتی
  • tazkereh.kateban.com -- Powered by kateban.com